Biasanya guru di tadika meletakkan peraturan untuk mengawal keadaan di samping mendisiplinkan kanak-kanak mengikut apa yang dirasakan sesuai oleh guru. Walau bagaimana pun kanak-kanak perlu diberi peluang membina peraturan di kelas supaya mereka dapat merasakan memiliki peraturan yang ditetapkan. Biarpun idea asal peraturan itu daripada orang dewasa, kanak-kanak boleh mengembangkannya berasaskan peraturan yang diberikan. Contohnya menyayangi haiwan dengan melakukan praktikal peraturan secara konkrit kanak-kanak boleh mengembangkanya menerusi perbincangan. Guru membawa seekor anak ayam yang baru menetas ke kelas dan membincangkan cara menjaganya dengan peraturan penjagaan anak ayam:
- mengambil dengan selamat
 - tidak boleh menolak
 - tidak boleh diramas
 - tidak boleh meletakkan sesuatu dalam kotak
 - tidak boleh memukul
 - tidak boleh dilepaskan semasa memegang
 - tidak boleh melempar
 - tidak boleh menarik kepala
 
No comments:
Post a Comment