Saturday, July 17, 2010

Ciri Pemikir yang Baik

Kanak-kanak boleh dikenalpasti kebolehannya berfikir dengan baik dapat dilihat menerusi ciri-ciri berikut:
1. Merasa berkeyakinan diri.
2. Keupayaan memberi tumpuan dan perhatian.
3. Melakukan jangkaan dan perancangan.
4. Menggunakan imaginasi.
5. Berupaya memperkatakan pemikirannya.

Bagaimana pandangan anda untuk dikongsikan bersama?

9 comments:

  1. Salam Dr Bustam dan kawan-kawan.

    Wah, menarik suasana di blog Dr dengan layout yang baru!

    Pemikiran kanak-kanak pada kebanyakan masa agak sukar ditelah. Campur aduk emosi yang pelbagai menjadikan tugas guru tambah mencabar.

    Saya yakin dengan ciri yang telah Dr katakan diatas adalah benar. Namun, sekiranya murid tidak menunjukkan ciri yang sedemikian, gurulah yang perlu membimbing dan menyediakan lebih banyak 'learning experiences' agar murid akan dapat membina sifat dan sikap sebagai seorang pemikir yang baik.

    Jadi, sebelum dapat melakukan itu kapada murid, guru mestilah terlebih dahulu menjadi seorang pemikir yang hebat!

    Noraminah Omar.

    ReplyDelete
  2. Maafkan saya berbahasa Inggeris..

    Ivanka Trump said, "If there's one thing that my father (Donald Trump) could inherit to me, i would choose his CONFIDENDCE".

    I wish I could have such wealth of confidence to inherit to my children..:)

    ReplyDelete
  3. Saya terpanggil untuk memberikan ulasan tentang tajuk ini. Saya pernah terdengar perbualan kanak-kanak yang berusia 5-6 tahun.perbualannya berkisar tentang apa yang dilakukan oleh mereka bila dirumah. Tapi, saya terkedu apabila salah seorang kanak itu menyampuk dari perbualan mereka " Mengapa awak tak fikir dulu sebelum awak buat " Katanya pada kawannya.Saya merasakan seolah-olah kanak yang menegur itu begitu matang dari segi pemikiran dan pertuturan.Tidak sangka budak yang masih berumur 6 tahun sudah pandai menegur kawannya dengan gaya bahasa seperti orang dewasa.:)

    ReplyDelete
  4. Satu persoalan yang ingin diajukan.

    Jika seoarng guru itu tidak mempunyai ciri-ciri yang disebutkan oleh Dr, adakah beliau layak menjadi guru?

    ReplyDelete
  5. Ciri seorang guru itu ada yang bakat semulajadi dan ada pula yang perlu dibentuk menerusi program latihan. Biarpun berbakat tetapi tidak menunjukkan minat adalah sukar untuk menceburi profesion perguruan.

    ReplyDelete
  6. Saya punya pengalaman dengan ibu bapa yang melabel anaknya "hiperaktif". Anak itu belum mencecah umur 1 tahun. Memang aktif, tetapi bagi saya bukanlah "hiperaktif". Saya memberi peluang kepada anak ini dengan persekitarannya, memegang dan merasa. Bagi saya anak ini adalah anak yang cerdik, tidak perlu dilabel "hiperaktif". Dia belajar bergerak kehadapan tanpa bantuan saya, merangkak dan InsyaAllah tidak lama lagi dia akan belajar untuk berdiri,bertatih dan berjalan pula. Saya gemar memerhatikan perkembangan kanak-kanak diusia ini.

    ReplyDelete
  7. Tindakkan anda amat baik dan teruskan. Anda mempunya kesabaran dan keperihatinan yang tinggi. Semoga anda berjaya dan terus berkongsi pengalaman dengan pembaca di blog ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. Kanak-kanak sentiasa berfikir mengikut apa yang dilihat, terutama melalui persekitaran.Contoh terbaik ibubapa. Kalau mereka sering dibawa ketempat yang lain dari persekitarannya mereka akan menimba lebih banyak idea dan akan jadi lebih kreatif. btul x dr...

    ReplyDelete
  9. Prof, seperti yang saya kongsikan sebelum ini. Kanak-kanak itu sudah pandai berjalan, dan kini sedang berusaha membantu dlm perkembangan bahasanya. Sudah boleh menyebut umi, abi, ka-kak. Saya tahu anak ini anak yang bijak, anugerah Allah kepadanya.

    ReplyDelete