Saturday, July 24, 2010

Apa yang kanak-kanak tulis?

Apabila memerhatikan bayi, tatih, kanak-kanak di taska dan tadika memegang pensil atau krayon mereka didapati suka menulis. Keinginan menulis mungkin digambarkan dalam bentuk lakaran atau garisan. Kanak-kanak ini sebenarnya bereksperimen dengan penulisan, membina minat dan kemahiran membaca. Apabila kanak-kanak melakar adalah merupakan latihan menulis huruf atau mencipta ejaan. Kanak-kanak ini membuat penemuan dan mempelajari kemahiran baru dan menggabungkan keupayaan awalnya dengan kecekapan bentuk baru. Kunci utama untuk memupuk minat menulis adalah menerima dan menggalakkan apa jua bentuk eksperimen awal kanak-kanak yang ditunjukkan menerusi bentuk lakaran.

Cara memupuk menulis di kalangan kanak-kanak antaranya:

1. Kekalkan interaksi menulis yang mudah, menyeronokkan dan membuat penemuan.Mengajar terus untuk menulis sebenarnya kurang berkesan bahkan akan mengganggu kemahiran atau menghilangkan minat.

2. Sediakan kemudahan kertas, pensil, 'marker'. warna, krayon, buku dan lain-lain bahan yang sesuai.

3. Perhatikan kanak-kanak semasa menulis dan meminta kanak-kanak memberitahu apa yang ditulisnya.

4. Pamerkan hasil tulisan kanak-kanak dan beri peluang untuk mereka berkongsi hasil kerjanya dengan rakan-rakan.

Perkembangan penulisan kanak-kanak biasanya boleh dijangka bentuknya. Walau bagaimana pun perlu diingat setiap kanak-kanak berkembang mengikut tahapnya sendiri.

1 comment:

  1. nak tanya ada apa2 penerangan tak tentang tahap penulisan kannak-kanak.??

    ReplyDelete