Monday, March 7, 2011

Perbandingan 3: Perkembangan Yang Tidak Bersesuaian Lawan Amalan Yang Bersesuaian

Perbandingan 3: Program prerkembangan yang tidak bersesuaian ialah menyuruh kanak-kanak duduk mendengar atau membuat kerja yang disuruh dan menjalankan tugasan sepanjang masa. Hal ini menidakkan keperluan kanak-kanak yang memerlukan fizikal aktif dan interaktif dengan peralatan dan orang lain dalam bentuk pembelajaran, dan pemilihan sendiri aktiviti pembelajaran untuk meningkatkan minat kepada pembelajarannya.

Amalan perkembangan yang bersesuaian semua pembelajaran berlaku dipelbagai sudut pembelajaran atau di tempat ruang pilihan aktiviti, sama ada secara berkumpulan atau individu kana-kanak memilih pelbagai peralatan terbuka (open ended materials). Kanak-kanak bergerak secara bebas, lebih banyak masa, banyak ruang aktiviti di kelas, memilih tempat untuk bermain yang diminati. Ruang pembelajaran direka untuk mendorong rasa ingin tahu dan membentuk ruang untuk kumpulan kecil menghasilkan kerja yang produktif.

No comments:

Post a Comment