Menggalakkan kanak-kanak menyelesaikan masalah dengan bertindak balas, "Faezah
awak mahu bongkah? Minta pada Ali jika boleh. Jika Faezah setuju guru boleh
jumpa Ali mewakili Faezah. Kaedah modeling
menyelesaikan masalah memberi manfaat kepada kedua-dua kanak-kanak. Ali belajar
dia mempunyai kuasa dan mengawal bongkah sebab dia bermain terlebih dahulu dan
mempunyai hak untuk melindunginya. Apabila Faezah kena menunggu giliran dia
belajar untuk menguruskan perasaan tidak puas hati dan kekecewaan, dua realiti
kehidupan.
Guru boleh berkata, “Faezah awak
mahu bongkah sekarang tetapi Ali belum bersedia berkongsi masa ini. Saya
dapatkan sesuatu sementara awak menunggu. Kenyataan seperti ini membantu
kanak-kanak rasa disokong dan difahami oleh guru bukan dibiarkan sahaja.
Apabila strategi ini digunakan kanak-kanak tidak perlu menunggu lama. Ali
diberi kuasa dan sukarela untuk memberi sebahagian bongkah kepada Faezah.
No comments:
Post a Comment