Tuesday, June 22, 2010

Ruang: Bersepah Lawan Kering

Mereka bentuk ruang aktiviti kegunaan harian untuk meneroka peralatan atau bahan yang bersepah adalah satu kemestian. Kanak-kanak di taska (bawah 4 tahun) perlukan pengalaman harian bermain air dan pasir disebabkan nilai pendidikan yang terdapat pada bahan tersebut. Pengalaman bersepah memberi peluang kanak-kanak membina sturktur kognitif atau skema yang mana kanak-kanak dapat menyusun idea tentang objek khusus atau situasi menerusi deria motor dan pengalaman terus.

Aktiviti yang bersepah seperti main air, melukis dan mewarna. Main air dan main pasir memberi peluang kanak-kanak untuk belajar tentang kuantiti, membina perbendaharaan kata dan berunding untuk berkongsi peralatan. Begitu juga dengan aktiviti mewarna kanak-kanak dapat meluahkan perasaan dan imaginasinya.

Apakah yang diperlukan untuk menguruskan keadaan yang bersepah dan berselerak? Pertama meletakkan ruang bersepah di kawasan lantai yang mudah dibersihkan apabila berlaku air atau warna tertumpah. Kedua letakkan ruang bersepah berdekatan dengan paip air sebagai sumber untuk membersihkan lantai, mengisi bekas main air dan sebagainya. Ketiga meletakkan mop lantai dan penyapu dan tong sampah berdekatan dengan ruang bersepah untuk memudahkan kanak-kanak membersihkan sendiri ruang yang bersepah.

Bagaimana sekiranya di taska atau tadika anda tidak mempunyai lantai yang mudah dibersihkan? Guru boleh meletakkan alas plastik atau suratkhabar di meja atau easel melukis. Selain daripada itu rancang aktiviti bersepah di luar kelas.

No comments:

Post a Comment