Saturday, September 25, 2010

Meletakkan Batasan Dan Keselamatan Kepada Kanak-Kanak

Setiap orang perlu mempunyai batasan atau had yang jelas dinyatakan. Sebagai contoh kita di jalanraya ada tanda had kelajuan, tanda harga dan garis panduan untuk menjalankan aktiviti. Kanak-kanak perlu tahu had dan lingkungan had yang ditentukan, keperluan kebebasan untuk mengamalkan membuat keputusan yang bersesuaian. Kanak-kanak juga memerlukan bantuan daripada orang dewasa membuat garis panduan antara tidak cukup dan berlebihan kebebasan membuat keputusan.

Kanak-kanak juga mesti mengetahui batasan tingkahlaku yang akan dipatuhi secara berterusan. Apa yang BOLEH hari ini dan BOLEH pada hari esok. Cuba anda perhatikan tingkahlaku anda sendiri berhubung dengan penyampaian yang bercampur aduk. Contohnya aktiviti bermain air di dalam kelas menggunakan bekas air pada hari semalam dan anda merasa kecewa pada hari ini apabila kanak-kanak bermain air yang berlumpur semasa aktiviti di luar bangunan.

Berikan had tingkahlaku yang mengambarkan keselamatan kanak-kanak, keselamatan orang lain dan menjaga peralatan (harta benda) milik komuniti. Peraturan sedikit, dilaksanakan dan bersesuaian dengan kanak-kanak untuk bebas dan bertanggungjawab membina tingkahlaku yang baik mengikut pilihannya. Berterusan menilai had dan peraturan. Bertanya:
"Adakah peraturan masih diperlukan atau adakah kanak-kanak telah menghayatinya?"
"Adakah peraturan itu hanya memberi kepentingan diri saya sendiri? "
"Adakah peraturan menyekat kanak-kanak bereksperiment atau membuat kanak-kanak tidak mencuba sesuatu yang baru?"
"Adakah peraturan boleh dikuatkuasakan?"
Pastikan anda memahami sebab musabab peraturan itu dan kanak-kanak pasti bertanyakannya.

Contoh:
Di taman permainan anda mengawasi kanak-kanak berusia 5 tahun memanjat pokok.
Mengundang konflik:
Jangan memanjat lebih tinggi daripada dahan itu.
Menawarkan keselamatan dan memberi keyakinan:
Saya tahu kamu mahu memanjat lebih tinggi lagi. Saya tunggu di sini jika kamu rasa ada masalah.

Contoh:
Di dalam kelas anda mengunakan jam untuk menentukan had masa kanak-kanak untuk beredar daripada tempat aktiviti yang menjadi kegemarannya.
Mengundang konflik:
Sebab ini arahan saya.
Menawarkan keselamatan dan memberi keyakinan:
Apabila kita ada peraturan, semua kanak-kanak ada peluang untuk bermain kereta api. Adakah kamu suka membaca buku kereta api sementara menunggu giliran?

Contoh:
Semasa masa lelap (naptime) di taska anda membantu kanak-kanak baring di atas tilam.
Mengundang konflik:
Semua tidur. Tutup mata kamu sekarang dan berhenti bergerak-gerak.
Menawarkan keselamatan dan memberi keyakinan:
Kadang-kadang susah hendak tidur. Adakah kamu suka memilih buku untuk dilihat semasa berehat?

Mungkin anda mempunyai pengalaman dan pandangan untuk dikongsikan bersama pembaca di blog ini. Perkongsian pandangan dan pengalaman anda amat dialu-alukan dan dihargai untuk dikongsikan bersama saya dan pembaca blog ini. Terima kasih.

1 comment:

  1. admin sy ada soalan; adakah kanak-kanak tadika dan prasekolah sudah dapat mematuhi peraturan?

    ReplyDelete