- Memerhati — Memerhatikan kanak-kanak membuat mereka merasa sentiasa diperhatikan semasa mereka membuat kerja…kekerapan memerhati, berani mengambil risiko, kreatif akan tenggelam dan tersembunyi.
- Penilaian — Apabila kita sentiasa membuat kanak-kanak risau tentang apa yang mereka lakukan, mereka mengabaikan kepuasan dengan penghasilannya.
- Ganjaran — Hadiah yang tidak bersesuaian . . . melenyapkan keseronokan aktiviti kreativiti kanak-kanak.
- Pertandingan — Meletakkan kanak-kanak dalam situasi menang-kalah, di mana hanya seorang boleh berada di atas Putting kids in a win-lose situation, where only one person can come out on top . . . menidakkan proses bahawa kanak-kanak meningkat perkembangannya mengikut tahapnya sendiri.
- Kawalan berlebihan — Sentiasa memberitahu kanak-kanak cara melakukan sesuatu…sering meninggalkan kesan perasaan kanak-kanak bahawa keasliannya adalah salah dan sebarang penerokaan itu membuang masa.
- Pilihan terhad — Memberitahu kanak-kanak jenis aktiviti yang mereka perlu terlibat daripada membenarkan mereka mengikut minat dan rasa ingin tahu…sekali lagi menghadkan penerokaan aktif dan cubajaya yang boleh membawa kepada penemuan kreatif dan penghasilan.
- Tekanan — Menetapkan harapan tinggi untuk pencapaian kanak-kanak…selalunya berakhir dengan rasa benci terhadap subjek atau aktiviti… Tanpa sebab harapan yang tinggi sering memberi tekanan kepada kanak-kanak untuk pencapaian dan mendapatkannya berdasarkan garis panduan yang ketat. Hal ini akan menghapuskan cubajaya, penerokaan dan inovasi. Menetapkan harapan tinggi biasanya di bawah kemampuan keupayaan perkembangan kanak-kanak.
Wednesday, August 5, 2015
Siapakah Pembunuh Kreativiti Kanak-kanak?
Berdasarkan
buku The Creative
Spirit (Plume, 1993), menyatakan cara yang lumrah orang
dewasa tidak menggalakkan kreativiti pada kanak-kanak:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment