- Mendengar dengan teliti perbualan kanak-kanak dan kenalpasti topic yang diminati.
- Pilih topik untuk projek yang ada berpotensi untuk pembelajaran ‘hand-on’.
- Menarik perhatian soalan kanak-kanak dengan merekodkan di atas kertas carta; semak dan tambah lagi. Sentiasa memberi sokongan dan bertanya soalan yang membawa pemikiran mendalam.
- Tambah peralatan di kelas berkaitan minat yang timbul daripada kanak-kanak. Galakkan kanak-kanak untuk menyumbang peralatan.
- Jangan cepat terus memberitahu jawapan kepada kanak-kanak atau merujuk buku atau internet. Jawapan hari ini boleh didapati dalam sesaat tetapi untuk mencipta kanak-kanak yang bergantung harap kepada orang dewasa yang telah mahir membaca dan menulis bukan cara kanak-kanak ini belajar.
- Jangan takut untuk membuat provokasi pemikiran kanak-kanak. Beri cabaran kepada mereka untuk mencari jawapan sendiri, mencipta model atau lakaran pemerhatian.
Sunday, August 9, 2015
Membantu kanak-kanak membina matlamat
Berdasarkan
artikal yang ditulis oleh Judy Harris Helm bertajuk ‘Best Brains in Science Under Five’ mencadangkan cabaran yang
dihadapi oleh guru adalah untuk menghubungkan kanak-kanak dalam kehidupan
intelektual dengan membantu membina ‘traits’
seperti rasa ingin tahu dan menjadikannya suatu pemikiran. Bebrapa strategi
yang dicadangkan untuk membantu kanak-kanak belajar menjadi pemikir:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment