- "Kanak-kanak tadika, purata bertanya ibu bapanya lebih kurang 100 soalan sehari. Kenapa, kenapa, kenapa – kadangkala ibu bapa berharap perlu dihentikan pertanyaan itu. Secara tragisnya ia diberhentikan. Sampai ke sekolah menengah mereka berhenti menyoal. Ini bukan secara kebetulan bila motivasi pelajar dan tumpuannya lenyap. Mereka tidak berhenti bertanya disebabkan mereka hilang minat atau sebaliknya mereka hilang minat sebab itu mereka berhenti bertanya soalan.”
- "Di awal zaman kanak-kanak, berbagai jenis mainan bebas dikaitkan dengan kreativiti ang tinggi. Kanak-kanak taska dan tadika yang menghabiskan banyak masa dalam main peranan (melakonkan watak) mempunyai ukuran tertinggi dalam kreativiti;menyuarakan pandangan orang lain membantu membina keupayaan diri untuk menganalisa situasi dari berbagai perspektif. Apabila bermain sendirian, kanak-kanak darjah satu yang tinggi kreativitinya akan melakukan emosi negatif: mereka akan menjadi marah, aresif dan kecewa.
Friday, August 7, 2015
Krisis Kreativiti?
Artikal,
"The Creativity Crisis"
oleh Branson menyatakan salah satu
penghalang kreativiti kanak-kanak adalah…jumlah jam kanak-kanak hari ini menghabiskan
masa di depan television dan bermain permainan video, sepatutnya kanak-kanak
terlibat dengan aktiviti kreatif. Selain
itu kurangnya perkembangan kreativiti di sekolah. Kesannya, biarkan kepada
nasib siapa yang akan menjadi kreatif: tidak ada usaha bersungguh untuk memupuk
kreativiti kanak-kanak. Lain-lain perkara yang menarik dalam artikal ini:Other
interesting insights in the article:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment