Bermain di luar dapat memberi
tumpuan yang lebih baik walau pun terdapat kanak-kanak yang ada tanda-tanda ADHD.
Beberapa kajian telah dijalankan di University of Illinois Urbana-Champaign
menunjukkan aktiviti di latar semulajadi dan kehijauan mengurangkan tanda-tanda
ADHD pada kanak-kanak. Aktiviti luar khususnya memberi banyak impak yang
positif berbanding dengan lain-lain latar (setting).
Kesan positif ini dikaji kepada kanak-kanak berusia 5 tahun. Pada tahun 2008
kajian di University of Michigan mendapati prestasi daya ingatan dan masa
penumpuan bertambah baik sebanyak 20 peratus selepas kanak-kanak menghabiskan
masa selama satu jam di latar alam semulajadi. Manakala 78 peratus dalam kajian lapangan melaporkan bahawa kanak-kanak yang menghabiskan masa dalam permainan
luar yang tidak berstruktur adalah berkeupayaan dengan baik untuk memberi tumpuan
dan berprestasi baik di dalam bilik darjah.
No comments:
Post a Comment