Terdapat perbezaan pendengaran dan mendengar. Pendengaran ialah proses yang melibatkan saraf dan otot hingga peringkat matang apabila kanak-kanak mencapai usia 4 hingga 5 tahun. Mendengar pula adalah tingkahlaku pembelajarana yang melibatkan proses mental yang ditumpukan kepada pendengaran, mengambil perhatian, membanding beza, memahami dan mengingati. Mendengar boleh ditambahbaikan menerusi latihan. Mendengar memberi kesan kepada interaksi sosial yang merupakan satu tahap fungsi hubungan sosial. Malah pada keseluruhan fungsi mendengar dianggap keseluruhan kejayaan dalam hidup. Kajian menganggarkan kita mendengar 50 peratus dan memahaminya hanya 25 peratus daripada yang didengar.
Prof : kenapa agaknya seorang kanak2 lelaki y berusia empat tahun lebih y telah dilahirkan ketika usia lapan bulan dlm kandungan masih belum boleh melepaskan pampersnya?
ReplyDeleteDia seolah tak boleh nak beritahu untuk membuang air kecil. Adakah dia masih belum faham bila diajar .." angah kalau nak kencing , bagitau ye?"Lain2 seperti pembelajaran tiada masalah malah mampu membilang secara "counting disending "
Apakah usaha y patut dilakukan?