Jika
keperluan kanak-kanak diberi tindakbalas (respon) dengan segera dan penuh perhatian,
kanak-kanak akan belajar bahawa dirinya dihargai. Sebaliknya jika kanak-kanak
tidak mendapat sebarang tindakbalas daripada ibu bapa atau pengasuh, atau
tindakbalas negative, kanak-kanak akan cuba berhenti untuk berkomunikasi.
Kanak-kanak akan belajar dirinya tidak dipedulikan. Apabila kanak-kanak
merasakan dia tidak selamat dan tidak mempunyai asas kepercayaan pada individu
di sekelilingnya, dia sentiasa mengawal dirinya. Bermaksud kanak-kanak ini akan
mengambil keseluruhan tenaga mentalnya dan kanak-kanak ini tidak bebas untuk
meneroka, mencubajaya, berkomunikasi dan membina perkembangannya. Apabila kanak-kanak
merasakan dirinya dihargai, kanak-kanak akan merasa berada dalam keadaan
selamat, dan dilindungi dengan kasih sayang oleh mereka yang yang dikenali, perkembangan
kemahiran kanak-kanak boleh meningkat dari aspek kognitif, fizikal dan social.
No comments:
Post a Comment