Friday, August 12, 2011

Mengenali Matlamat Maria Montessori

Masih ramai yang belum mengenali Maria Montessori tentang latar belakang personaliti yang memperkenalkan program pendidikan awal kanak-kanak yang dikenali sebagai Program Montessori dan matlamat (goal) program yang tersirat. Mungkin boleh direnungkan dan difikirkan dengan mendalam setelah melihat lebih jauh pandangan dan matlamat yang diimpikan oleh personaliti tersebut. Ini adalah petikan dari buku Discovery of the Child;

"Montessori herself admitted...on more than one occasion that the working out of her own educational ideas she learned much from what she called the "pedagogical method" of the Church... Furthermore...her own method could only find its fullest expression when applied to the teaching of the Catholic faith."

Glosori dan Terjemahan:
admitted: kenyataan yang diakui
occasion: masa
pedagogical method of the Church: cara perkaedahan Gereja
fullest expression: menyatakan sepenuhnya
applied teaching of the Catholic faith: digunakan pada pengajaran kepercayaan Katholik

Apakah pandangan pembaca tentang matlamat pengasas program Montessori?


4 comments:

  1. Salam Dr.
    I think your view on Montessori is very fresh and honest. It is not about the religion-relatedness that left me thinking deeply but it is about how people can simply manipulated the early childhood theory to the benefit of certain parties. It makes me thinking, what is your view about Islamic Montessori nursery or preschool?

    ReplyDelete
  2. Sepanjang pengetahuan dan pengajian saya tiada Islamic Montessori. Biarkan Program Montessori kekal dengan nama asal dan tiada tokok tambah hanya menyedapkan rasa. Program Montessori dengan era kegimalangannya dan sejarahnya.Kini dari negara yang sama Italy muncul Program Reggio Emilia yang mengikut aliran zamannya.

    ReplyDelete
  3. Prof , pandangan dan impian montessori itu tersasar jauh dari Al Quran " jagalah diri kamu dan ahlimu dr api neraka " jg peringatan dr rasulullah bahwa " anak2 dilahirkan fitrah dan sesungguhnya kedua ibubapanyalah y menyahudi , menasranikan dan memajusikannya".

    Mengambil impian montessori " pedagogigalya " sbg dasar pendidikn awal adalah malang bg ibu bapa muslim. Allahu'alam.

    ReplyDelete
  4. Sekarang sudah ada prog Montessori yg di integrate dgn Islamic apporoach. Pilihan di tangan kita. Apa yg penting adalah content kurikulum bkn jenama.

    ReplyDelete