Saturday, August 6, 2011

Kritikan Montessori

Menurut Dewey Montessori menghadkan kebebasan kanak-kanak dan kreativiti. Kanak-kanak tidak dibenarkan membuat inovasi. Kanak-kanak hanya melakukan apa yang diarahkan dan mengulanginya menerusi peralatan pembelajaran yang disediakan. Sekiranya kanak-kanak menghadapi kesukaran dan bermain peralatan tersebut dengan cara sendiri guru akan mengalihkan kepada peralatan lain.

Montessori sendiri tidak menggalakkan luahan perasaan (expressive) dan aspek emosi kanak-kanak. Beliau juga tidak menggalakkan permainan bebas, permanian fantasi dan melukis secara bebas. Howard Gardner berpandangan Montessori tidak melihat kualiti lukisan yang dihasilkan oleh kanak-kanak secara spontan. Maksudnya, Montessori tidak menggalakkan kreativiti menerusi lukisan.

Mendengar cerita pari-pari tidak digalakkan oleh Montessori. Pada pandangan Montessori mendengar cerita pari-pari dan cerita berbentuk imaginasi menggalakkan kanak-anak tidak membezakan dunia realiti. Mendengar cerita bagi Montessori akan menjauhkan kanak-kanak dari keadaan realiti. Mendengar cerita pari-pari atau fantasi dianggap memaksa kanak-kanak mendengar cerita secara pasif. Bettlheim menolak pandangan Montessori bahawa mendengar cerita secara tidak langgsung menggalakkan kanak-kanak menjadi berdikari dan menggunakan inteligennya sendiri.

6 comments:

  1. Penerokaan & luahan kreativiti sgt penting bg seorg kanak2 dalam membentuk & meningkatkan perkembangan seseorg individu.

    ReplyDelete
  2. CERITA , adalah penting sebab itulah Al Quran menyampaikan pengajaran melalui cerita. Cerita ttg nabi nuh n bahtera , nabi yunus n ikan paus , cerita kaum nabi musa jadi kera...semuanya cerita. Anak2 belajar konsep seriasi jg bila mengembara dengan cerita di samping " isi pengajaran " dari cerita.

    ReplyDelete
  3. Di dalam al Quran, banyak penceritaan mereka yang terdahulu yang mana ianya mebuntut kita mengambil ibrah, yang boleh dijadikan sebagai panduan hidup.

    ReplyDelete
  4. Di dalam al Quran, banyak penceritaan mereka yang terdahulu yang mana ianya mebuntut kita mengambil ibrah, yang boleh dijadikan sebagai panduan hidup.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Di dalam al Quran, banyak penceritaan mereka yang terdahulu yang mana ianya mebuntut kita mengambil ibrah, yang boleh dijadikan sebagai panduan hidup.

    ReplyDelete