Tuesday, August 2, 2011

Kritikan Progam Montessori

Setiap program pendidikan awal kanak-kanak ada kekuatan dan kelemahannya. Salah satu program itu ialah Program Montessori. Terdapat penulisan-penulisan yang mengkritik program Montessori. Penulisan tersebut menyatakan program Montessori hanya untuk golongan yang berada atau golongan pertengahan ke atas. Keadaan ini mungkin kerana kos pembelian peralatan bantu mengajar secara pakej dan mahal harganya. Komponen tentang nutrisi pemakanan dan penglibatan ibu bapa diabaikan. Fokus kurikulumnya lebih berfokus dan menjadi sempit. Tumpuannya hanya kepada kaedah Montessori dan pada peralatan bukan memperluaskan pendekatan pengajaran. Pendekatannya tidak menumpukan kepada luahan atau ekspresi kreativiti sendiri. Aktivitinya terlalu fomal dan kanak-kanak perlu melakukan aktiviti menggunakan peralatan yang disediakan.

7 comments:

  1. Dah dapat..Sir, saya masih mencari Behavior Discipline..bleh x post dalam blog.. :) Thanks..

    ReplyDelete
  2. Salam Prof:
    Bagi saya sekiranya berkemampuan elok juga mengambil Kaedah Montesori sebagai salah satu dari aktiviti yg hendak dijalankan dgn kanak2..

    Maksud saya selain dari mempraktikkan aktiviti2 lain yg kita rasakan dapat meningkatkan kreativiti kanak2 tak salah sekiranya kita mengaplikasikannya dalam salah satu aktiviti yg kita rasakan sesuai dgn kanak2 pd hari2 tertentu.

    ReplyDelete
  3. ini sangat berguna ;)
    ilmu yg sangat berharga

    ReplyDelete
  4. Prof, adakah mungkin kerana "penjenamaan" terhadap program telah membawa berlakunya keadaan ini?

    ReplyDelete
  5. sy kagum dgn dr maria montessori. walaupun kaedah beliau agak rigid, ia masih bole di adaptasi dgn kaedah yg lebih menarik. all the educators in this line should be creative. we can create our own philosophy by enhancing the method.

    ReplyDelete
  6. Kita , tak perlu bangga dgn hasilan dari peribadi y tidak mentauhidkan Allah. Kenapalah montessori menjadi igauan kita...saya tak npk apa y menarik dgn montessori kerana programnya tak bawa anak-anak kenal Allah.

    Prof , saya setuju dengan kritikan ttg montessori y dinyatakan dlm blog ni.

    ReplyDelete
  7. Saya berpandangan Montessori hanyalah nama dan kaedah yang diperkenalkan untuk tujuan komersial sahaja. sudah tentu kanak-kanak harus belajar sambil bermain apa pun kaedahnya tidak semestinya Montessori semata-mata dan selaku pendidik harus ada suntikan sistem pendidikan akademik untuk pastikan pendidikan yang lebih sistematik. Selain itu bagi kanak-kanak Muslim adalah penting pendidikan menyeluruh yang bersifat penghambaan kepada Tuhan dan memandangkan segala aktiviti di dunia ini berkaitan dengan tujuan penciptaan untuk penghambaan kepada Allah.

    ReplyDelete