Thursday, December 9, 2010
Prinsip Pengajaran Taska: Prinsip 3
Prinsip 3: Inisiatif Kanak-Kanak - Pendidik kanak-kanak taska yang merasakan bahawa mengajar bermaksud memberitahu sesuatu atau "masa untuk belajar", mereka ini perlu memberi pertimbangan untuk menambahbaikan gaya mengajarnya. Pendidik hendaklah berperanan sebagai pemerhati dan sentiasa sedia ada jika diperlukan oleh bayi atau kanak-kanak tatih apabila kanak-kanak ini bersedia bertindakbalas untuk berbual, bimbingan atau mendapatkan idea daripada orang dewasa. Bertindakbalas terhadap inisiatif tatih, pendidik dapat memberi pengukuhan dalam strategi "pembelajaran untuk belajar" yang dianggap lebih penting dalam pembelajaran yang diajar.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Prof, saya setuju dengan prinsip ini. Semoga pendidik/pengasuh/ibubapa diluar sana faham dengan tahap "kesediaan" kanak-kanak diusia tersebut.
ReplyDeleteTerima kasih dengan pandangan anda.
ReplyDelete