Prinsip 6: Guru Bahasa Membetulkan Secara Tidak Langsung
Kanak-kanak tatih terlalu banyak untuk menyerapkan ke dalam mindanya bahasa yang betul dan penggunaan perkataan. Dalam proses pembelajaran bahasa, kebiasaanya berlaku kesilapan kerana kanak-kanak membuat tanggapan yang semua perkara itu sama. Pendidik hendaklah mengulang semula idea kanak-kanak dan membetulkan pengucapannya bukan terus mengatakan kesalahan perkataan atau ungkapannya. Kanak-kanak tatih cepat membetulkannya sendiri tanpa merasa kecewa. Menurut kajian Brazelton (1974) mendapati terlalu memberi penekanan secara berterusan membetulkan sebutan pertuturan menjadi salah satu punca kelewatan berbahasa.
Prof... Saya pernah mempraktikkan Prinsip Pengajaran Bahasa Kanak2 tatih ini dgn kanak2 & hasilnya adalah +ve sekali. saya dapati kanak-kanak lebih berkeyakinan selain memperoleh pertambahan dlm kemahiran berbahasa.
ReplyDeleteCukup berbeza sekali dgn cara sebaliknya yg memberi fokus kepada penumpuan kepada kesalahan perkataan atau ungkapan dari kanak-kanak.
Tahniah!. Terima kasih sudi berkongsi pengalaman dan saya amat menghargai perkongsian pengalaman anda.
ReplyDelete