Kanak-kanak perlu memahami konsep pengekalan supaya dapat kemahiran untuk menyelesaikan masalah yang komplek dalam matematik. Terdapat tiga aras pengekalan:
- Kanak-kanak menganggap sebagai semulajadi untuk bentuk atau bahan nombor bertukar atau kepelbagaian mengikut susunannya, bentuk atau ke dalam bekas yang boleh dimasukkan.
- Semasa aras seterusnya, sebahagian pengekalan kelihatan dan kanak-kanak membina idea bahawa jumlah sesuatu perkara akan kekal sama walau pun jika di susun dengan cara yang berlainan.
- Apabila mencapai usia tujuh atau lapan tahun, kanak-kanak berupaya untuk mengekalkan kuantiti, jumlah, menyambungkan kuantiti dan kepelbagaian. Kanak-kanak akan memberitahu," Ia masih sama, awak mengalihkannya." "awak tidak mengambilnya atau menambah, awak cuma meletakkannya rapat-rapat."
Prof, bermula pada usia berapa tahun untuk kanak-kanak berada pada aras pengekalan yang pertama?
ReplyDeleteIkuti catatan ini seterusnya...
ReplyDelete