Wednesday, August 29, 2012

Aras Pengekalan Dalam Matematik

Kanak-kanak perlu memahami konsep pengekalan supaya dapat kemahiran untuk menyelesaikan masalah yang komplek dalam matematik. Terdapat tiga aras pengekalan:
  1. Kanak-kanak menganggap sebagai semulajadi untuk bentuk atau bahan nombor bertukar atau kepelbagaian mengikut susunannya, bentuk atau ke dalam bekas yang boleh dimasukkan.
  2. Semasa aras seterusnya, sebahagian pengekalan kelihatan dan kanak-kanak membina idea bahawa jumlah sesuatu perkara akan kekal sama walau pun jika di susun dengan cara yang berlainan.
  3. Apabila mencapai usia tujuh atau lapan tahun, kanak-kanak berupaya untuk mengekalkan kuantiti, jumlah, menyambungkan kuantiti dan kepelbagaian. Kanak-kanak akan memberitahu," Ia masih sama, awak mengalihkannya." "awak tidak mengambilnya atau menambah, awak cuma meletakkannya rapat-rapat."

2 comments:

  1. Prof, bermula pada usia berapa tahun untuk kanak-kanak berada pada aras pengekalan yang pertama?

    ReplyDelete