Thursday, December 23, 2010

Peralatan Dan Aktiviti Pembelajaran Deria Motor Halus

Perhatian perlu diberi dalam perancangan untuk menekankan peralatan yang dapat membantu kanak-kanak tatih kepada melakukan penerokaan (exploration) deria motor halus ( sensorimotor learning), termasuk menguji semua ciri objek dan menemui cara baru menggunakan sesuatu peralatan yang biasa digunakannya. Ini bermakna majoriti peralatan perlu peralatan jenis terbuka (open-ended) iaitu peralatan terbuka yang boleh digunakan berbagai cara dan berupaya digunakan apabila permainan semakin komplek.

6 comments:

  1. prof , ini bermakna permainan ini bukanlah permainan y pasang siap seperti kereta tetapi bahan2 y blh dibina untuk menjadi kereta? misalnya, lego , bungkah , blok2 puzel..

    ReplyDelete
  2. Lego, bongkah, puzzle adalah contoh bahan atau peralatan terbuka.

    ReplyDelete
  3. salam Prof. Dr Bustam Kamri :),
    salam perkenalan sy ucapkan,
    sy br mngikuti blog Prof,
    Alhamdulillah bnyk ilmu yg sy dpt dr penulisan Prof,
    Prof sekiranya tdk keberatan sy mempunyai hajat utk mengetahui scra umum peralatan n perabut yg ada d dlm sesebuah taska.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih kerana mendaftar sebagai pengikut dan mengikuti blog santai ini. Insa Allah saya akan bincangkan pemilihan perabot di taska. Sekali lagi terima kasih memberi sokongan penulisan percuma dengan mendaftar sebagai pengikut.

    ReplyDelete
  5. maaf...saya mungkin terlepas posting dr tentang perbincangan pemilihan perabot ini jika ia telah dipublishkan....boleh saya mohon link di sini?

    ReplyDelete