Tuesday, January 30, 2018

Kecergasan fizikal kanak-kanak

Badan sihat otak pun cergas ketika dahulu menjadi peransang untuk kanak-kanak aktif di padang permainan. Keadaan berubah apabila pengaruh gajet menyebabkan kanak-kanak tidak lagi bermain di padang, halaman rumah mahu pun di taman permainan. Keadaan ini menyebabkan bilangan kanak-kanak obestiti meningkat dan kanak-kanak kurang bersosial di kalangan rakan sebaya. Ditambah dengan pemakanan yang tidak sihat  turut mempengaruhi fizikal kanak-kanak pada hari ini. Mungkin artikal ini dapat memberi kesedaran kepada pembaca tentang kepentingan kecergasan fizikal untuk kanak-kanak.


1 comment:

  1. kecergasan fizikal ini dapat diaplikasikan melalui aktiviti senaman dan fizikal di tadika atau taska namun aktiviti ini jarang diambil serius dan paling mendukacitakan sekali adalah ada segelintir masyarakat masih memandang remeh akan kepentingan ini terhadap pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak mereka apabila guru di tadika cuba mempraktiskan amalan ini dalam waktu persekolahan hingga akhir dipandang serong akan usaha yang dilakukan atas sebb2 guru tidak sesuai menari dan berjoget2 sudahnya guru pun mengalami masalah kecergasan fizikal atas sebab kurang melakukan aktiviti ini bersama pelajar dan akhirnya terkubur macam tu je.

    yang paling kelakarnya kanak-kanak akan dipaksa pada waktu2 tertentu seperti pada hari anugerah hari persembahan barula kalut nak ajar pergerakan dan sebagainya time ni nampakla betapa kekoknya anak2 kita beraksi termasukla cikgu yang mengajarnya yang kurang mahir

    ReplyDelete