Friday, November 5, 2010

Bahan Seni Lukis Yang Membahayakan

Tanpa disedari kanak-kanak di taska terdedah dengan bahan seni lukis yang membahayakan. Contohnya lahan tanah liat kering jenis serbuk (sebelum diadun menjadi tanah liat) yang mengandungi bahan silika atau 'asbestos'. Pastikan semasa membeli bahan tanah liat kandungnya tidak mengandungi bahan merbahaya. Lap permukaan tempat aktiviti menggunakan tanah liat dengan span basah sehingga bersih. Elakkan menggunakan warna pastel, kapur atau dry marker' yang menghasilkan debu atau habuk. Dicadangkan menggunakan kryon, pastel minyak dan warna air. Orang dewasa hendaklah mencampurkan warna terlebih dahulu sebelum kanak-kanak menggunakannya.

2 comments:

  1. salam prof,saya ingin meminta sedikit ilmu prof tentang pengurusan susun atur ruang luar bagi taman bimbingan kanak-kanak(tadika),ini kerana nota yg saya ada tak mencukupi bagi pemahaman diri saya sendri..saya harap jasa baik tuan..terima kasih,salam..

    ReplyDelete
  2. Insa Allah jika terus mengikuti saya akan bincangkan mengikut sirinya. Pada masa ini saya tumpukan dahulu keselamatan di taska. Terima kasih kerana terus mengikuti penulisan ini.

    ReplyDelete