Thursday, November 22, 2012

Bermulanya Sejarah Aktiviti Main Sambil Belajar

Berdasarkan catatan sejarah pendidikan awal kanak-kanak Froebel telah mengemukakan pendekatan bermain sambil belajar dengan menggunakan alat bantu yang sesuai dengan minat kanak-kanak. Ciri-ciri tadika dapat dilihat menerusi permainan bebas, menyanyi mengikut arahan dan main mengikut pergerakan dan menggunakan alat yang dikenali sebagai 'hadiah' dan 'tugasan' untuk membantu dan menstuktur permainan. Froebel menyediakan sebuah kotak berisi 6 buah bola benang yang dianyam berwarna merah, hijau, kuning, ungu dan oren. Bola ini digunakan semasa menyanyi dan pergerakan permainan. Diperkenalkan dengan kayu berbentuk kiub, silinder, tiga segi dan empat segi. Kesemua hadiah berbentuk geometri yang dapat membina pengetahuan kanak-kanak dalam bentuk imaginasi dan latihan imaginasi semasa membina bongkah.

No comments:

Post a Comment