Saturday, November 19, 2011

Melentur Buluh Biar Semasa Rebung

Semua ibu bapa mengimpikan anak-anaknya cemerlang dalam akademik dan melanjutkan pengajian di menara gading. Kecemerlangan akademik merupakan salah satu kejayaan dalam hidup. Banyak perkara lain yang perlu ditempuhi untuk meneruskan kehidupan. Sekiranya tidak berjaya dalam akademik ada cara lain untuk berjaya menempuhi kehidupan. Memberi didikan anak-anak dengan memberi kefahaman potensi dirinya dan membuat pilihan akan keupayaan mengikut tahap kemampuan dan minat adalah lebih baik secara tidak langsung dapat meningkatkan keyakinan diri. Mulakan mendidik diperingkat seawal usia sebelum ke persekolahan formal. Kata orang ,"Melentur buluh biar semasa rebung."

Ibu bapa hanya memberi dorongan dan galakkan bukan memaksa dan menentukan kerjaya masa depan. Pendedahan awal tentang kerjaya adalah penting untuk memupuk minat dan memahami keupayaan diri. Kegagalan hendaklah diangap proses pembelajaran bukan sebagai halangan.

2 comments:

  1. Alhamdulillah.
    Tahniah buat Prof dan isteri tercinta. Kejayaan anak-anak hasil dari kerjasama ibu bapa yang memberi dorongan serta didikan yang sempurna. Tahniah juga untuk anak-anak Prof, Milhan dan Hilwa. Cantik dan semanis namanya.

    ReplyDelete