Kanak-kanak yang mencelah semasa orang dewasa bercakap atau untuk membincangkan sesuatu perkara hendaklah diberi perhatian. Kanak-kanak ini jujur menyatakan idea yang terlintas dipemikirannya untuk dikongsikan bersama dan tidak sabar menunggu dikhuatiri akan terlupa. Berikut contoh cara memberi perhatian yang mungkin boleh dijadikan panduan supaya kanak-kanak terus mendapat mengalakkan menyumbang idea:
Situasi:
Orang dewasa sedang bercerita tentang seekor monyet memanjat pokok pisang.
Kanak-kanak: "Kucing saya memanjat pokok."
Orang dewasa: "Ali, saya pernah nampak kucing memanjat pokok."
Orang dewasa memberi penghargaan jangka pendek.
Orang dewasa: "Kucing Ali memanjat pokok dan monyet memanjat pokok pisang memakan pisang."
Orang dewasa memberi penghargaan tetapi merujuk pendengar lain kepada
tajuk cerita asal.
Orang dewasa: "Ali awak boleh memberitahu saya tentang kucing anda memanjat pokok sebaik sahaja cerita ini selesai."
Orang dewasa mengasingkan perbincangan kemudian.
Situasi:
Orang dewasa sedang bercerita tentang seekor monyet memanjat pokok pisang.
Kanak-kanak: "Kucing saya memanjat pokok."
Orang dewasa: "Ali, saya pernah nampak kucing memanjat pokok."
Orang dewasa memberi penghargaan jangka pendek.
Orang dewasa: "Kucing Ali memanjat pokok dan monyet memanjat pokok pisang memakan pisang."
Orang dewasa memberi penghargaan tetapi merujuk pendengar lain kepada
tajuk cerita asal.
Orang dewasa: "Ali awak boleh memberitahu saya tentang kucing anda memanjat pokok sebaik sahaja cerita ini selesai."
Orang dewasa mengasingkan perbincangan kemudian.
No comments:
Post a Comment