Peringkat mengenali tulisan dipercayai akan timbul bermula dengan peringkat pertama teks dan gambar tidak dibezakan. Kemudian di peringkat ke dua kanak-kanak mula memahami teks adalah untuk label pada gambar. Peringkat ke tiga memahami teks menyediakan penerangan yang mengesahkan perkara yang terdapat pada gambar. Beberapa konsep yang kanak-kanak beransur-ansur memahami tentang tulisan:
- tulisan bukan gambar dalam buku yang menyatakan cerita.
- terdapat huruf di perkataan.
- perkataan adalah kumpulan huruf-huruf.
- terdapat huruf pertama dan huruf terakhir dalam perkataan.
- huruf perkataan ada yang huruf besar dan huruf kecil.
- jarak dalam tulisan ada sebabnya.
- tanda koma menjadikan perkataan mempunyai makna.
Kanak-kanak dapat mengenalpasti arah kiri-ke kanan dan atas-ke bawah pada tulisan dan juga mula pada halaman kiri untuk membaca seterusnya.
No comments:
Post a Comment