Saturday, January 21, 2012

Main Dan Menulis

Mendidik kanak-kanak belajar menulis hendaklah dipupuk selaras dengan fitrah kanak-kanak yang suka bermain. Secara tidak langsung minat akan terbina secara semulajadi. Mengecap, menanda dan menulis mesej imaginasi selalunya merupakan sebahagian aktiviti main dramatika atau main olok-olok. Semasa bermain kanak-kanak boleh melakukan secara olok-olok untuk membaca dan menulis perkataan, cerita dan kanak-kanak juga boleh membuat tanda bersiri di atas kertas. Main menggalakkan kanak-kanak untuk melakukan seseuatu seolah-olah seperti sudah berkemahiran dan berupaya untuk mengawal aktiviti. Menerusi main olok-olok kanak-kanak merasakan mereka telah bersedia membaca dan menulis. Sekurang-kurangnya sebagai langkah awal untuk ke arah literasi. Keyakinan diri terhadap penulisan tinggi tanpa menghiraukan sama ada tulisannya kemas atau sebaliknya. Kanak-kanak memerhati ibu bapa menggunakan bacaan dan penulisan dalam kehidupan harian. Pendidik kanak-kanak boleh membina sikap kanak-kanak dengan memberi contoh/model, tunjukcara dan menyediakan peluang main dramatika yang melibatkan mencetak dan menulis bersama rakan sebaya.

1 comment:

  1. prof.harap dapat sertakan beberapa aktiviti dengan gambar sebagai satu inovasi dan kreatif untuk P&P di tabika kami...

    ReplyDelete