Peranan orang dewasa dan pendidik di taska/tadika untuk memupuk minat kanak-kanak menulis adalah sangat penting. Kanak-kanak mungkin menunjukkan percubaannya menulis kepada orang dewasa atau menunjukkan nama huruf yang mereka tahu. Kenyataan positif kepada kanak-kanak yang bersesuaian, contohnya: "Ya, itu adalah huruf a" atau "Saya nampak macam huruf a, i dan n (orang dewasa menunjuk dengan jari setiap huruf yang ditulis oleh kanak-kanak) atau "Hilwa, kamu menulis huruf h dan w."
Menerusi teguran positif, orang dewasa mengalakkan dan mengiktiraf hasil kerja kanak-kanak. Selalunya kanak-kanak mungkin terdapat kesalahan nama atau bentuk tulisan. Orang dewasa mungkin boleh bertindak balas dengan mengatakan,"Nampaknya macam bentuk huruf menyerupai perkataan. Mari kita tengok huruf pada carta abjad dan kita tengok huruf yang mana" atau hanya dengan berkata," Tengok, kamu telah menulis huruf b."
Menerusi teguran positif, orang dewasa mengalakkan dan mengiktiraf hasil kerja kanak-kanak. Selalunya kanak-kanak mungkin terdapat kesalahan nama atau bentuk tulisan. Orang dewasa mungkin boleh bertindak balas dengan mengatakan,"Nampaknya macam bentuk huruf menyerupai perkataan. Mari kita tengok huruf pada carta abjad dan kita tengok huruf yang mana" atau hanya dengan berkata," Tengok, kamu telah menulis huruf b."
No comments:
Post a Comment