Sebelum memulakan sebarang aktiviti adalah digalakkan guru meminta kanak-kanak duduk separa bulatan. Sebaik-baiknya kedudukan aktiviti separa bulatan berada di tengah-tengah kelas atau di tempat atau ruang yang luas supaya semua kanak-kanak tadika dapat duduk menggelilingi guru dalam bentuk separa bulatan. Kedudukan guru hendaklah lebih tinggi daripada murid. Oleh sebab itu guru duduk di atas kerusi dengan tujuan dapat melihat atau dilihat oleh semua kanak-kanak. Kadangkala guru boleh duduk sama di lantai sewaktu separa bulatan. Jadikan separa bulatan sebagai rutin untuk memulakan sebarang aktiviti. Menerusi separa bulatan hubungan sosialisasi kanak-kanak semakin mesra. Kanak-kanak tidak digalakkan duduk setempat atau sebelah menyebelah dengan rakannya sahaja. Kedudukan yang baik bagi kanak-kanak hendaklah digilirkan supaya mereka dapat mengenali rakan sekelasnya.
No comments:
Post a Comment