Kanak-kanak pada hari pertama biasa merasa malu dan kekok untuk bermain bersama rakan sebaya. Pendidik digalakkan mengadakan aktiviti menerusi separa bulatan. Mereka akan duduk berdekatan dan bersebelahan dengan rapat. Kanak-kanak juga dapat melihat wajah rakan-rakan mereka. Sekiranya ramai kanak-kanak, separa bulatan hendaklah diperbesarkan bukan dalam keadaan berlapis. Keadaan berlapis tidak digalakkan kerana matlamat separa bulatan untuk memberi peluang kanak-kanak melihat rakan mereka lebih dekat dan mudah untuk pendidik mengawal keadaan kanak-kanak. Jika terdapat kanak-kanak yang malu, galakkan mereka duduk di bulatan yang hampir dengan pendidik. Mulakan dengan memperkenalkan nama masing-masing setiap hari pada minggu pertama. Kedudukan kanak-kanak hendak sentiasa berubah-ubah supaya mereka dapat mengenali rakan bersebelahan yang secara tidak langsung mereka akan mengenali nama semua rakan mereka.
No comments:
Post a Comment