Friday, August 13, 2010

Kanak-Kanak Melukis Apa Yang Dilihat


Ahli teori psikologi persepsi berpendapat kanak-kanak tidak melukis apa yang diketahui atau dirasa, tetapi apa yang mereka lihat. Aliran fahaman persepsi percaya bahawa kanak-kanak melihat secara keseluruhan bukan melihat sebahagian. Imej keseluruhan itu diaktifkan minda yang menstrukturkan persepsi menerusi input yang diterima menerusi mata.

Ahli teori persepsi mencadangkan lukisan hendaklah tertumpu kepada penglihatan kanak-kanak terhadap rupa bentuk objek disebabkan mata melihat lebih daripada apa yang diterima secara sedar. Aplikasi kepada teori ini, kita menyediakan program untuk membantu kanak-kanak lebih tertumpu kepada perincian dan meningkatkan pemerhatian kepada perbezaan visual.

2 comments:

  1. Salam,

    dr, macam mana kartoon boleh mempengaruhi minda kanak2? contoh macam kartoon yg agak kasar seperti happy tree friends?

    ReplyDelete
  2. Memang tidak dapat dinafikan karton mempunyai pengaruh kepada kanak-kanak daya imaginasi. Kesan negatif daripada karton khususnya bahasa dab tingkahlaku kanak-kanak. Ibu bapa hendaklah menapis karton yang perlu ditontoni atau dibaca. Gaya bahasa yang digunakan dan tingkahlaku yang dipersembahkan. Kedua-dua faktor ini memberi kesan kepada kanak-kanak.

    ReplyDelete