Friday, March 1, 2013

Meningkatkan Perasaan Kanak-Kanak Rasa Dihargai

Kawal diri bergantung kepada kekuatan ego dan juga sifat kendiri. Kanak-kanak yang berfikir dirinya berkeyakinan dan merasakan mahir dengan kebolehannya dapat mengawal keadaan dirinya sendiri. Guru tidak perlu terburu-buru untuk menyatakan betapa istemewanya seseorang kanak-kanak itu, memadai dengan berkata," Terima kasih kerana membantu saya. Saya amat menghargainya." atau "Saya lihat awak bersungguh-sungguh mencuba; lain kali saya pasti awak dapat membuatnya." Pernyataan yang jujur ini akan membantu mengimbangi kritikan dan merupakan salah satu cara untuk membina harga diri perasaan kanak-kanak.

2 comments:

  1. Teks yang bagus. Bertepatan dengan thesis saya. Terima kasih Dr. kerana kongsikan informasi ini.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kembali kerana sudi mengikuti penulisan santai.

    ReplyDelete