Wednesday, March 13, 2013

Agresif: Apakah yang perlu dilakukan?

Tingkahlaku agresif bermaksud tindakan yang disengajakan untuk menyebabkan kecederaan atau melukakan orang lain termasuklah memukul, menendang, memusnahkan harta benda, bergaduh, menentang orang lain menggunakan kata-kata. Di taska dan tadika kandangkala terdapat kanak-kanak yang berkelakuan merosakkan alat mainan, bermain sebagai harimau sepanjang masa atau gergasi dan apabila menganas cuba mencederakan kanak-kanak lain dengan merosakkan apa yang telah dibuat oleh kanak-kanak lain, mengajuk atau mencederakan fizikal. Tindakan guru cuba mendisiplinkan tingkahlaku kanak-kanak yang bertindak agresif.

1 comment:

  1. Assalamualaikum Prof,

    Sememangnya saya pernah berhadapan dengan kanak-kanak seperti ini. Tapi syukur, hanya seorang. Dilihat dari latarbelakang keluarga an faktor persekitaran saya fikir ianya berpunca dari itu. Bukan mudah menangani kanak-kanak yang seperti ini. Guru perlu tahu bagaimana mengawal emosi diri. Terutama bagi guru yang masih belum berpengalaman dengan anak sendiri.

    Kadangkala, kekerasan bukanlah jawapan, ketegasan itu mungkin boleh diterima. Ada beza antara kekerasan dan ketegasan. Sehingga satu tahap, jika kejadian berulang, kanak-kanak ini akan diserahkan kepada saya dan pastinya dia tahu apa yang akan saya lakukan jika dibawa kepada saya. Pasti dia akan menangis dahulu dan kenangan itu membuatkan saya tersenyum sendiri.

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete