Sejak dari peringkat tatih kanak-kanak menunjukkan kemahuannya untuk melakukan untuk diri sendiri dan umelakukannya sendiri. Kanak-kanak kebiasaannya meningkat kepuasan kendiri apabila mereka telah menyelesaikan tugasan asas yang baru. Jika orang dewasa telah mempelajari untuk memadankan keperluan dengan keupayaan, kanak-kanak akan dapat lebih pengalaman kejayaan berbanding kegagalan semasa dalam peningkatan pembelajaran. Seolah-olah kanak-kanak akan berkata," Saya boleh membuat benda itu" atau "Saya boleh baca buku itu." Sebenarnya kanak-kanak teruja untuk membuktikan kecekapan dan kemahirannya yang kadangkala bukan keupayaannya untuk melakukan kemahiran itu. Kanak-kanak akan meningkat kecekapannya jika orang dewasa menyusun aktiviti pembelajaran, berinteraksi dan memupuknya serta menggalakkan mereka mencuba sedaya mungkin terhadap tugasan yang sukar sedikit.
benar Prof sy sendiri mengakui kerana kini anak sy 1 tahun 7 bulan lebih suka melakukan apa-apa tanpa bantuan orang lain contohnya seperti waktu makan menggunakan sudu, nampak sungguh ingin makan sendiri dan tegas tak mahu orang lain suapkan untukknya..
ReplyDelete