Sunday, October 2, 2011

Pembelajaran Bahasa Menerusi Saling Hubungan Persekitaran

Kecekapan berbahasa dibina daripada asas sosial dan keinginan emotional. Kanak-kanak secara semulajadi aktif, ingin tahu dan menerima/menyesuaikan dan terbentuk dari hubungan dengan manusia dan persekitaran. Bahasa dipelajari untuk tujuan perhubungan dengan orang lain. Peranan orang dewasa adalah bersedia, mencipta dan menyediakan persekitaran dan peristiwa untuk kanak-kanak meneroka dan menjelajah tentang pengetahuan bahasa secara semulajadi. Teori ini juga sebagai teori kognitif saling berhubungan diperkenalkan oleh L. S. Vygotsky dan kebanyakan hasil penulisannya dalam buku Thought and Language.

3 comments:

  1. apa pendapat prof setengah2 guru dlm p&p bahasa hanya mementingkan murid cepat membaca dan menulis dan mengabaikan kemahiran berbahasa seperti mendengar dan bertutur, sdgkan mendgr dan bertutur juga asas penting dlm pembelajaran bahasa.

    ReplyDelete
  2. Lihat sahaja apabila kanak-kanak, remaja dan juga orang dewasa apabila diwawancara mereka tidak dapat menyatakan pemikirannya. Begitu juga budaya mendengar semasa orang memberi ucapan di majlis masih terdapat mereka yang suka bercakap biarpun secara berbisik.

    ReplyDelete
  3. masih mencari2 kaitan yang jelas antara bahasa dan liteasi kanak-kanak.mohon penjelasan (",)

    ReplyDelete