Selari dengan perkembangan mengikut usia 4 tahun, kanak-kanak taska membina unsur humor atau jenaka dan menjadi sebahagian daripada keriuhan semasa bermain. Selalu berlaku tingkahlaku yang kelihatan kebodohan (silliness). Contohnya kanak-kanak taska menyangka perkara yang dilakukannya itu akan menyeronokkan dengan datang menghampiri guru bernama Sarah dan berkata,"Siapa nama awak, Sarah?" kemudian berlari sambil ketawa.
Kanak-kanak taska mungkin ada yang mengajuk atau meniru dengan mengulangi cara pengasuh atau guru bercakap, menukar suara dan menyanyi beramai-ramai dengan mengubah maksudnya. Guru yang berminat memupuk keupayaan kanak-kanak untuk memahami dan menghargai jenaka dicadangkan cuba merancang aktiviti dan sediakan peralatan yang mencabar keupayaan kanak-kanak untuk menjadikan jenaka.
Kanak-kanak taska mungkin ada yang mengajuk atau meniru dengan mengulangi cara pengasuh atau guru bercakap, menukar suara dan menyanyi beramai-ramai dengan mengubah maksudnya. Guru yang berminat memupuk keupayaan kanak-kanak untuk memahami dan menghargai jenaka dicadangkan cuba merancang aktiviti dan sediakan peralatan yang mencabar keupayaan kanak-kanak untuk menjadikan jenaka.
No comments:
Post a Comment