Orang dewasa dan ibu bapa boleh membacakan buku kepada kanak-kanak seawal usia 12 bulan. Kajian mendapati kanak-kanak peringkat ini belajar tentang corak bunyi dalam perkataan dan bagaimana bunyi itu terbentuk. Teknik membaca buku termasuklah membaca sesuatu yang menyeronokkan apabila orang dewasa menggunakan nada suara yang sederhana dan penuh ekspressi, menggunakan geraktubuh atau menunjukkan sesuatu apabila menyebutnya, menggalakkan kanak-kanak memberi perhatian, membiarkan kanak-kanak meyelak halaman buku, membuat suara haiwan atau sesuatu bunyi. Peraturannya aktiviti membaca bersama berhenti melakukan aktiviti sebelum minat kanak-kanak pudar.
Orang dewasa atau ibu bapa mendapati kanak-kanak seronok mengulangi buku yang sama semasa membaca bersama. Ada ibu bapa yang gemar berkongsi membaca buku bergambar. Ibu bapa akan mencari petunjuk (cues) dalam buku seperti objek yang biasa dikenali, peristiwa yang dialami, bunyi, warna dan sebagainya untuk memberi keseronokan kanak-kanak. Contohnya,"Ini macam kucing kita, Si Hitam!" Pendidik awal kanak-kanak menyedari ilustrasi berwarna dapat menarik perhatian kanak-kanak untuk aktiviti menamakan dan menunjukkan pada rupa bentuk dalam buku. Pendidik awal kanak-kanak berusaha untuk menggunakan ilustrasi yang sesuai untuk disesuaikan dengan pengalaman lalu kanak-kanak.
Orang dewasa atau ibu bapa mendapati kanak-kanak seronok mengulangi buku yang sama semasa membaca bersama. Ada ibu bapa yang gemar berkongsi membaca buku bergambar. Ibu bapa akan mencari petunjuk (cues) dalam buku seperti objek yang biasa dikenali, peristiwa yang dialami, bunyi, warna dan sebagainya untuk memberi keseronokan kanak-kanak. Contohnya,"Ini macam kucing kita, Si Hitam!" Pendidik awal kanak-kanak menyedari ilustrasi berwarna dapat menarik perhatian kanak-kanak untuk aktiviti menamakan dan menunjukkan pada rupa bentuk dalam buku. Pendidik awal kanak-kanak berusaha untuk menggunakan ilustrasi yang sesuai untuk disesuaikan dengan pengalaman lalu kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment