Ramai mereka yang tidak menyedari secara tidak langsung mempraktikkan pendekatan pengajaran yang berasaskan teori yang sedia ada. Sebaliknya ada dikalangan pendidik kanak-kanak atau mereka yang berminat menyatakan bahawa mereka telah menemui penemuan baru tanpa membaca kajian terdahulu. Misalnya seorang pendidik di tadika menggunakan kad imbasan dan menyuruh kanak-kanak membaca berulangkali dan memberi latihan secara latih tubi (drill) untuk menghafal huruf atau perkataan yang dipamerkan. Hasilnya dalam masa jangka pendek kanak-kanak sudah boleh membaca menerusi aktiviti pengulangan dan menghafal apa yang dilihat. Sebenarnya kanak-kanak tidak memahami perkataan yang dibaca. Mereka pada awalnya menyebut mengikut sebutan orang dewasa apabila melihat kad yang dipamerkan. Kanak-kanak boleh membaca apa juga perkataan kerana telah menjadi kebiasaan menghafal gabungan suku kata, contohnya 'ba' 'bu' 'ku' 'pa.' Apabila digabungkan sukukata menjadi perkataan. Persoalannya sejauhmana kanak-kanak itu memahami perkataan yang telah digabungkan menerusi suku kata. Pendekatan pengajaran konstruktivis menekankan hasil pembelajaran jangka panjang menerusi pengalaman dan eksperimen kanak-kanak itu sendiri. Aktiviti penyelesaian masalah dan melakukan eksperimen sendiri secara tidak langsung mengukuhkan kefahamannya terhadap sesuatu yang dipelajari..
Prof, dalam merangka kurikulum bagi kanak-kanak prasekolah, adakah sesuai hanya memilih satu pendekatan sahaja.
ReplyDelete