Saturday, March 24, 2012

Didikan Keluarga Mempengaruhi Tingkahlaku Kanak-Kanak

Masalah tingkahlaku kanak ada perkaitannya dengan cara didikan keluarga. Sekiranya ibu bapa tidak mengambil mudah mendisiplinkan dan mengawal kanak-kanak kesanya akan memberi masalah di tadika iaitu masalah tingkahlaku. Kanak-kanak yang bermasalah tidak diterima oleh rakan sebaya. Kelemahan mendidik juga boleh membawa kepada masalah untuk menyesuaikan diri dalam kumpulan dan melanggar peraturan. Selain daripada masalah didikan ibu bapa terdapat juga masalah lain yang memberi kesan kepada tingkahlaku kanak-kanak.

2 comments:

  1. Dr, saya membuat kajian tentang kaitan antara tekanan kerja, motivasi kerja dan personaliti pengasuh dan kaitannya dengan masalah tingkahlaku kanak-kanak. dapatan kajian saya, kanak-kanak lelaki lebih tinggi maslaah externalizing dan internalizing dr kanak-kanak perempuan. melalui analisis statistik korelasi, mmg ada perkaitan yg sig antara tekanan kerja, motivasi kerja dan personaliti jenis neuroticism (saya gunakan big 5 personaliti - Donahue)tetapi hub yg lemah..niali r dibawah 0.3. apabila analisiss multiple regression, nilai R square saya hanya 11%. rendah. jadi ini buktikan pengarauh pengasuh pd pembentukan masalah tingkahlaku kanak-kanak adalah rendah, bolehkah saya justifikasikan begitu utk reslut kajian saya? wpun hipotesis sy adalah semakin lama kk duduk di taska, semakin tinggi masalah tingkahlaku mereka. dapatan saya dr 228 sample kk 2-4 thn di taska di segor, 69.7% kanak-kanak yg dihantar ke taska di sgor berada di taska antara 40.1 jam-60 jam seminggu ( 8- 12 jam sehari. mohon pandangan Dr tentang dapatan saya ini. tq

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Cik Razadiba. Saya pelajar master yang mempunyai bidang kajian yang sama cuma saya terus mengaitkan tingkahlaku kanak-kanak dengan amalan ibu bapa. Bagaimana saya boleh berhubung dengan Cik Razadiba?

    ReplyDelete