Friday, September 24, 2010

Menggunakan Kesilapan Sebagai Alat Pengajaran

Anggaplah kesalahan, kesilapan dan kemalangan yang tidak diduga sebagai langkah untuk belajar. Setiap orang hendaklah menjadikannya untuk mencuba sesuatu perkara yang baru. Berkongsi kesilapan anda. Contohnya,"Oh saya sudah mencampurkan air terlalu banyak pada botol warna. Lain kali saya sukat dahulu betul-betul." Melakukan cara yang demikian, anda membantu kanak-kanak mengetahui bahawa orang dewasa juga melakukan kesilapan dan terus boleh belajar. Bina persekitaran pembelajaran yang tidak mendorong kepada kegagalan dan menggalakkan kejayaan.

Keadaan:
Selepas aktiviti bermain air di dalam kelas, keadaan lantai basah dan baju kanak-kanak juga basah.
Menggalakkan kegagalan:
Anda kecoh tentang keadaan yang basah dan kecuaian kanak-kanak tanpa menawarkan penyelesaiannya.
Mendorong kejayaan:
Anda menjangka keadaan basah dengan meletakkan alas di atas lantai bahagian bawah meja main air dengan kertas suratkhabar, menyediakan tuala berdekatan, mop lantai dan pakaian luar seperti apron plastik untuk menggelakkan baju basah.

Keadaan:
Seorang kanak-kanak menghadapi kesukaran untuk menyelesaikan permainan puzzle.
Menggalakkan kegagalan:
Menyuruh kanak-kanak duduk di suatu tempat,"Siapkan apa yang kamu buat dari mula hingga habis."
Mendorong kejayaan:
Memberi ruang dan keperluan untuk kanak-kanak menyiapkan aktivitinya menyelesaikan puzzle di atas lantai.

Keadaan:
Lantai dibilik tatih dipenuhi dengan alat permainan menyebabkan kanak-kanak tatih tidak mahu berlatih jalan.
Menggalakkan kegagalan:
Biarkan keadaan bersepah dan tidak tersusun sehingga masa lelap atau tidur "keadaan akan bersepah lagi" dan kanak-kanak tatih boleh merangkak mengikut apa yang mereka suka.
Mendorong kejayaan:
Susun perabot dan peralatan supaya sentiasa ada laluan yang tiada gangguan untuk kanak-kanak yang baru belajar berjalan.

Anda mungkin ingin berkongsi pandangan, pendapat dan pengalaman. Pihak saya amat mengalu-alukan dan menghargai sumbangan pandangan, pendapat dan pengalaman untuk dikongsikan bersama saya dan pembaca blog ini. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment