Boleh mengadakan perbincangan soalan terbuka di akhir sesi bercerita. Jadikan sebagai soalan perbincangan spontan dan semulajadi bukan soalan untuk menguji kanak-kanak. Soalan mungkin untuk menjelaskan idea, menggalakkan penggunaan perbendaharaan kata, mengarahkan bahagian cerita yang paling menyeronokkan. Contohnya; "Ada sesiapa yang mempunyai soalan tentang anak itik?"
Aktiviti bercerita hendaklah ditamatkan dengan menyeronokkan dan bersemangat di mana kanak-kanak mempunyai keinginan mendengar cerita lagi pada masa akan datang. Cerita kadangkala berakhir memperlihatkan keseronokan dan menjadi ingatan maka perbincangan untuk menjelaskan cerita adalah tidak bersesuaian. Memadai hentian sebentar dengan senyap menarik nafas adalah lebih sesuai.
Aktiviti bercerita hendaklah ditamatkan dengan menyeronokkan dan bersemangat di mana kanak-kanak mempunyai keinginan mendengar cerita lagi pada masa akan datang. Cerita kadangkala berakhir memperlihatkan keseronokan dan menjadi ingatan maka perbincangan untuk menjelaskan cerita adalah tidak bersesuaian. Memadai hentian sebentar dengan senyap menarik nafas adalah lebih sesuai.
No comments:
Post a Comment