Wednesday, September 7, 2011

Alat Mainan Pendidikan

Terdapat ibu bapa memikirkan pembelajaran adalah sesuatu yang berlaku di dalam minda sahaja. Mereka berfikiran bahawa " alat mainan pendidikan" boleh membantu pembelajaran yang lebih baik daripada segalanya yang lain. Mereka ini mendapat maklumat yang salah. Pembelajaran untuk kanak-kanak melibatkan keseluruhan anggota badan: mata, telinga, mulut, gigi, tangan, tapak kaki, perut, lengan dan kaki. Semua bahagian anggota badan perlu dinilai dan bersenam.

...bersambung.

2 comments:

  1. Salam Prof,
    Saya Nadiah. Sy ada bbrapa soalan dan pendapat yg ingin sy tujukan pada Prof. Sy mrupakan slh seorg B.D Exec di salah sbuah syarikat yg menjual 'enrichment program' utk kanak2 ke tasqa/pre-sch/tadika. mgkin prof boleh visit ke http://www.funovator.com.sg. utk melihat lebih lanjut.
    Persoalannya adalah, syarikat kami btapak di Singapura dan baru saja mahu memulakan langkah di Malaysia. Jadi, sy nk tahu pada pandangan prof apakah langkah pertama yg harus saya buat? dan adakah ini merupakan prospek bisnes yg baik disini?

    ReplyDelete
  2. Saya mohon maaf kerana tidak dapat memberi pandangan tentang masa depan hal strategi perniagaan. Saya hanya ahli akademik dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Bagi saya peralatan akademik yang hendak digunapakai oleh kanak-kanak hendaklah memenuhi keperluan perkembangannya. Mereka yang ingin memperkenalkan bahan atau alatan itu sebaik-baiknya memahami keperluan perkembangan kanak-kanak serta kepentingannya.Tiada salahnya mencuba meneroka perniagaan di tempat baru walau pun barangan yang ditawarkan telah terdapat di Malaysia untuk mempelbagaikan pilihan.

    ReplyDelete