Friday, April 23, 2010

Bagaimana mendorong kreativiti dan inovasi?


Saya bersama Dr Puteri Zabariah pernah menjalankan kajian terhadap penglibatan ibu bapa dan keluarga untuk mendorong kreativiti dan inovasi kanak-kanak. Bagaimanakah caranya?

5 comments:

  1. salam Dr, saya rasa cara yang sesuai ialah memberi pendedahan seperti kursus kepada ibubapa dan keluarga; bagaimana cara untuk mendorong kreativiti dan inovasi kanak-kanak atau memberi ceramah yang khusus untuk mendorong kreativiti dan inovasi kanak-kanak kepada ibubapa. Seperti yang kita tahu, kreativiti ini bermaksud konsep baru, manakala inovasi pula bermaksud proses yang baru. Kedua-duanya mempunyai persamaan yang hampir sama iaitu 'baru'.. Ini membuktikan yang kanak-kanak perlu diberi perhatian secara berterusan dalam mempelajari sesuatu yang baru.

    ReplyDelete
  2. Semoga anda meneruskan kefahaman yang telah anda pelajari. Tahniah.

    ReplyDelete
  3. saya setuju dengan saudari Jamzyfariza..ibubapa perlu pendedahan tentang cara mendorong kreativiti kanak2...rekabentuk perabot juga antara elemen yg mampu melaksanakan perkara ini dan ibubapa perlu diberikan pendedahan mengenai peranan rekabentuk perabot ini..(maaf dr jika saya outdated kerana baru menemui dan megikuti garapan dr..tq)

    ReplyDelete
  4. Terima kasih kerana sudi mengikuti bicara santai pendidikan awal kanak-kanak. Nasihat saya terus mendalami dan memahami bidang ini, anda akan menemui sesuatu yang tidak dijangka.

    ReplyDelete
  5. Prof, Dr Putri pernah berkongsi dengan kumpulan saya mengenai kajian tersebut. Suatu idea yang menarik.

    ReplyDelete