Thursday, November 15, 2018

Memahami kanak-kanak pintar dan bergeliga

Kita selalu memberi perhatian terhadap kanak-kanak berkeperluan khas. Manakala kanak-kanak yang pintar selalunya terpinggir dan tidak diberi perhatian sepenuhnya. Kebijaksanaan kanak-kanak geliga ini mudah bosan dalam menghadapi pelajaran kerana mereka lebih ke depan dan cepat mempelajari sesuatu perkara yang diajar oleh guru. Oleh kerana kanak-kanak geliga ini cepat belajar daripada kanak-kanak normal maka berlaku tingkah laku yang tidak diingini oleh guru. Lantas kanak-kanak ini dianggap mengganggu. Artikal di bawah ini mungkin dapat membantu ibu bapa dan pendidik untuk memahami keperluan kanak-kanak bergeliga.
 

1 comment:

  1. Hello Prof. Masih ingat tak saya Idrus Hashim, bekas staff OUM membangunkan Prototype Applikasi Kaeadah Membaca Al-Quran
    Al Hassanah berdasarkan manuskrip Prof. Madya Dr.Yusof Ahmad. Artikel Prof banyak memberi banyak maklumat untuk saya menyiapkan program siri animasi kanak-kanak yang sedang usahakan. Ini no.telefon saya 011-10005083. Saya kini bertugas sebagai penerbit eksekutif di North Land Animation PLT sepenuh masa.

    ReplyDelete